Terug in de tijd naar... Jacobus en Corneel (filmpje!)

zondag 19 augustus 2007

Nostalgie is iets raar. Het is het goede gevoel dat je krijgt bij het terugkijken naar vroeger. Maar vrijwel meteen na dat ene moment plof je met beide voeten weer op aarde en besef je dat vroeger voorbij is. Maar toch blijft het ongelooflijk leuk om achterom te kijken. Dat heeft het eerste artikel in deze reeks vorige week bewezen. Toen ging het over Carolientje, deze week is een andere BRT-jeugdserie aan de beurt.

Het

programa duurde hoop en al vijf minuten, het verhaaltje was steeds bijzonder eenvoudig en de acteurs spraken zelf geen letter. Een stem buiten beeld vertelde het verhaal. Tegenwoordig klinkt dat recept haast banaal, maar begin jaren tachtig was precies deze cocktail aan ingrediënten de juiste  formule voor het succes van 'Jacobus en Corneel'. Het programma hield jong en oud voor de buis en toverde zelfs bij de grootste zuurpruim soms een glimlach om de mond.

Jacobus en Corneel waren aannemers van alle werk. De twee boezemvrienden woonden samen in hetzelfde huis, maar hadden alles netjes verdeeld. Zo ook hun provisiekast. Het schap met het gele gordijntje was toen wereldberoemd in Vlaanderen. Corneel (de kleine dikke, een rol van Jos Kennis) probeerde zijn eigehttp://www.tv-visie.be/n voorraad steeds bij te vullen met inhoud uit de overvolle helft van Jacobus (Jappe Claes). Zonder geluid en met een verteller die duidde wat er aan de hand was, maakten de twee geregeld ruzie van jewelste. Maar het kwam altijd weer goed. Gelukkig maar.

Toch was het meest kenmerkende aan 'Jacobus en Corneel' waarschijnlijk niet de acteurs zelf, maar de knaloranje tandem met aanhangwagen. Afhankelijk van welke klus de vrienden moesten uitvoeren werd daarin het materiaal opgeborgen. En steeds, voor ze vertrokken, was er de groet. Het kwam in elke aflevering terug. Nog zo'n punt dat geregeld weerkeerde, was het gevecht om wie achteraan mocht zitten. Corneel zat maar wat graag op het tweede zitje. Dan moest hij niet trappen. Maar daar stak Jacobus geregeld een stokje voor.

'Jacobus en Corneel' werd in 1985 uitgezonden op BRT 1 en nadien nog diverse keren herhaald. Het was trouwens een van de eerste reeksen waarin actrice Marleen Merckx nu en dan haar opwachting maakte. Merckx kennen we tegenwoordig als Simonneke uit 'Thuis'. Verteller van dienst was, net als in 'Carolientje en Kapitein Snorrebaard', Nolle Versyp. Hoofdrospelers Jappe Claes en Jos Kennis doken naderhand nog op in tal van Vlaamse fictiereeksen. Verrassend echter is dat beide acteurs tegenwoordig voornamelijk worden gecast als gangsterbaas of corrupte agent.

Of  'Jacobus en Corneel' ooit nog op televisie komt, valt te betwijfelen. Kinderen van nu zijn immers al lange tijd een andere soort televisie gewend. Maar destijds was het programma voor veel kinderen en ouders een erg fijn televisiemoment. Hopelijk brengt het lezen van deze terugblik ook weer fijne herinneringen naar boven.

Tot slot kan je hier onderaan nog eens genieten van de intro van 'Jacobus en Corneel'. Veel plezier!

Reageren op dit artikel kan via deze link naar het contactformulier.

DOSSIER: Terug in de tijd naar...

volledig dossier

logo Play4 logo

Rik Verheye en Sam Kerkhofs hebben hun jongensdroom waargemaakt. Ze hebben met hun eigen spaarcenten een voetbalclub gekocht: Sporting Hasselt. Maar al snel blijkt dat de club zich in een veel slechtere staat bevindt dan ze hadden verwacht.

'De Spor', om 21.20 uur op Play4.

Dagelijkse kost
    Mavis!
    Ket & Doc
    Tik Tak